sobota 10. července 2010

YOGYAKARTA - O sultanovi a indoneske koupelne

Pratele, posilam exoticke pozdravy stale jeste z Yogyakarty, kulturniho centra Javy. Chtela jsem tu byt tak 4 dny, abych stihla zbytek zeme, ale ja se vubec nemuzu odsud odtrhnout :-).

 Sultan IX

Predstavte si v Yogyakarte zije sultan, zadny kral/kralovna, ale sultan! Sultan vladne zemi zhruba od 13. stoleti. Dnes uz je jeho vliv spise symbolicky a kulturni ale mistni tvrdi, ze pod neho spadaji nektera ministerstva. Jinak Indonesie je republika a ma sveho prezidenta. Byla jsem se podivat v palaci, kde zili a uradovali Sultan I - Sultan IX (nynejsi sultan). Jsou tam obrazky, fotky a veci hlavne posledniho sultana - fotky jak studoval v Holandsku, tancil, sportoval, varil - dokonce tam je vystaveno jeho asi byvale nadobi, vlastni i jednu vazu z Ceskoslovenska, taky je tam vystavena, mezi jinymi z Ciny, Japonska apod.
Jinak co se tyce kultury, tak bych tady potrebovala zustat alespon rok. Da se tu prozkoumat i naucit hudba na gamelany, to jsou specialni tradicni bubny, da se tu jit na kurz kresby, batiky, jazyka. Jsem z toho tady zoufala, ze mam jen 2 mesice a nevim co prozkoumat driv.



  Par momentek z Yogyakarty a okoli

TRAPAS V LOUTKOVEM DIVADLE
V ramci nasavani kultury jsem vyrazila take do tradicniho indoneskeho divadla, kde se hraji metaforicke pribehy o hinduistickych bozstvech. Prisla jsem tam po zacatku predstaveni a koukam jako blazen. Prede mnou orchestr hraje na tradicni nastroje a clovek, ktery hybe a mluvi za loutky. Zvlastni bylo, ze vsichni byli ke me zady a hudebnici si sem tam popijeli caj uprostred predstaveni. No tak si rikam, velice zajimave loutkove divadlo. A pak blik po asi 15min muj mozek konecne zaregistroval platno!!! a v programu bylo napsano 'stinove' divadlo. Ja jsem na to koukala zezadu! Tak jsem to obesla a bylo to dobre :-) a poradatele na me taky prestali blbe koukat :-).
 Tradicni loutkove divadlo - zezadu :-)
VYLET S YANEM
Jinak stredecni vylet po okoli Yogyakarty, ktery jsem zminovala v predchozim prispevku byl skvely. Jeli jsme na motorce na asi 20km od mesta vzdalenou plaz, tam jsem trochu uspokojila svoji nekonecnou potrebu smazit se na slunci a pak jsme vyrazili do mistnich lazni s horkymi prameny - vstup do lazni zhruba 8,-Kc :-). Mozna si tukate na celo - denni teploty kolem 30st, smazeni se na slunci a pak jeste varici voda, tak pro vas, kdo me neznate, to je moje predstava raje - horko,horko,horko a k tomu palivy zazvorovy caj :-).
Tak opravdu doufam, ze se mi podari se z Yogyakarty odtrhnout a vyrazit na dalsi ostrovy Indonesie. 

INDONESKY ZACHOD - TO JE ORISEK
Jeste se s vami podelim o muj kazdodenni usmevny 'zapas' s indoneskou koupelnou. Moje koupelna a zachod, stejne jako zachody v restauracich a dalsich verejnych mistech, se skladaji z diry v zemi se stupatky, velke nadrze na vodu, kybliku s drzatkem a nekde i sprchy. Musim se priznat, ze se mi doted nepodarilo zjistit, jak takovy zachod spravne pouzit. Vzdycky vylezu postrikana vodou s politym batohem, mobilem nebo s cimkoliv mam sebou. Indonesane take nepouzivaji toaletak, tak jsem usoudila, ze asi tu diru v zemi a sprchu, ktera je vzdycky pobliz pouzivaji jako bidet, ale to je jen spekulace. No v kazdem pripade pro koupelnu v hotelu jsem si vynalezla vlastni zpusob pouziti, ktery minimalizuje politi - jeste v pokoji vyzuji boty, svliknu vsechno vcetne spodniho pradla a pak teprv lezu do koupelny a to i kdyz chci jen na malou. Nez vlezu zpatky do pokoje, tak se osprchuji a utru a je to :-). Pravda trosicku casove narocnejsi ale za to hygienicke :-). Krom toho nic lepsiho jsem nevymyslela. Jeste taky pracuji na nejakem vhodnem zpusobu cisteni zubu. Tam mam problemy hned dva, jestli si cistit nad dirou v zemi nebo nad nadrzi. Nadrz pri trose fantazie muze pripominat umyvadlo, ale zatim jsem se rozhodla pro diru, nechci mit v nadrzi humus. Druha potiz je, ze si musim cistit zuby kupovanou vodou, zdejsi voda evropanum zpusobuje brisni potize. A lit z lahve nad dirou v zemi vodu a zaroven si cistit zuby je pro me orisek, porad mi neco pada, nebo opet jsem polita, takze se svlikam radsi i na cisteni zubu. Legrace co :-). Kamarad kdysi okomentoval moje chovani 'Ani Mr. Bean by se za to nemusel stydet' :-). To sedi co? No nebojte zkusim to casem zjistit od domorodcu, jak ty jejich zachody a koupelny pouzivat. A kdybyste se sem chystali, tak uz budu schopna poradit :-).
 Indoneska koupelna a zachod

Tak teste se na priste mam v planu vyrazit k nejvetsi stavbe jizni polokoule - hinduistickemu chramu Borobudur.

7 komentářů:

  1. Ahoj Lido, to jsou vynikajici zazitky. Jak se tam stravujes? Mas uz neco oblibeneho z mistni kuchyne?

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Marku, no jo jim tady narodni jidlo Nasi Goreng, to je paliva ryze s kuretem, zeleninou, vejcem a cipsem z krevet. Je to dobre, pak tu maji Ayam - palivou polivku se zeleninou, ta je taky skvela. Cekam, kdy me prepadnou brisni potize, protoze jim fakt vsechno i na ne uplne turistickych mistech :-}. A zapijim to zazvorovym cajem, delaji ho tady skvele - uvari cely koren zazvoru a je to, davaji si do toho kilo cukru, ja to piju bez cukru.

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě jednou ahojky ,moc jsem se pobavila s tvými potížemi se záchodem a koupelnou,no věřím ,že ty si stím poradíš a já se zase příště moc nasměju.Lůca

    OdpovědětVymazat
  4. Ahojky Liduško,tak si tady tak přemýšlím, jak by to bylo skvělé,kdybych letěla s tebou.Ovšem při mém štěstí, bych asi zůstala již na letišti:-)
    V žádném případě svoje články nezkracuj,moc se na ně těším.Dávej na sebe pozor a až to jen trochu půjde zase něco pěkného a úsměvného nám napiš. pa

    OdpovědětVymazat
  5. Lído, odjela jsi v nepravou dobu, pokud Ti jde o "horko,horko,horko a k tomu palivy zazvorovy caj", to jsi mohla mít i f Prase, jsou tady vedra, smažíme se všude, venku (nad 30C běžně), doma (25-28C i v našem izolovaném domě) i v práci (kde máme klimatizovaných 26C). Ten zázvorový čaj už by byl drobnost, nějaký bysme pořídili. Měla's jet v prosinci, aby ses vyhnula "tomu hnusnýmu sajrajtu, co je poházen venku po zemi" :-)
    Fotky vypadají skvěle, foť jak Indonézský drak, ať můžeme u nás udělat BBQ s promítáním.

    OdpovědětVymazat
  6. @Evicko, muzu ti zarucit, ze by ses tady ani minutu nenudila. Obcas na tebe myslim, ze bys tady mela fakt originalni zazitky :-).

    @Ivane a to jeste nevis, ze jsem zrovna kdyz u vas bylo vedro, klepala kosu na pitome sopce, kde byla stejne mlha, mrkni na muj dalsi prispevek, pobavis se :-).

    OdpovědětVymazat
  7. Horko horko horko... ja omdlivam uz jen pri cteni tech pismenek, vlezt do horke pary a jeste se prolyvat cajem je naproste sci-fi :o)

    Loutkove divadlo je super :o) Zuby si necisti a na zachod nejak prijdes...

    ... hlavne se tam mej co nejlip a pis!

    OdpovědětVymazat