úterý 6. července 2010

Hrbitov a gangy na autobusaku v Jakarte

Po priletu do Indonesie jsem se 3 dny vzpamatovavala z jetlagu v Jakarte hlavnim meste Javy. Respektive puvodne jsem se chtela vzpamatovavat a odpocivat, ale nakonec me cekaly same adrenalinove zazitky. A to diky Hermanovi (postarsi indonesan s holandskymi predky, proto takove jmeno), ktery me tam hned prvni den odchytil, kdyz jsem hledala obchod. Herman me dovedl do obchodu, do banky, pomohl sem tam neco usmlouvat a poradil mi ohledne mistnich zvykosti. Pozdeji si za cca 2 denni pruvodcovske sluzby nauctoval 600 (to je asi bezny jev, ze vam mistni jakoby nezistne nabidnou pomoc a pak vam to nauctuji, stalo se mi to vickrat) , dala jsem mu 400, ale za nektere jeho rady a napady bych ho asi mela nakopat. Napriklad jet na mistni autobusak v 19h, kdy uz je tma. Potrebovala jsem totiz koupit na dalsi den listek do Yogyakarty, chtela jsem z Jakarty vypadnout, je to spinave 10milionove mesto plne smogu a neni tam dohromady nic k videni. A Herman ochotne se mnou jel, ze me tam zavede, umel odchytit mistni busiky (ja jsem jejich jizdni rady a system zastavovani nepochopila :-) ) coz byla vyhoda, usetrila jsem za taxiky.
Cestou na autobusak Herman navrhl, ze se stavime na pivu. Zavedl me do mistnich slumu, do chudinske ctvrti Jakarty, kde byly chyse z plechu a hliny a pobihalo tam spousta deti. Deti se kolem me sesypaly a z chysi vychazeli dospeli a zirali na me. Vesli jsme do jedne chyse 3x4m s malym dvorkem a 2 slepicemi, v chysi byla jenom nejaka skrinka a na ni talire a na zemi srolovane rohoze asi na spani a stala tam stara pani, pry Hermanova matka. Dala jsem Hermanovi penize a on dosel pro pivo a koupil nejake bonbony, abych mohla dat detem, ktere se tam na me chodily divat. Pak me seznamil s jeho sousedem hrobnikem, ob dva 'domy' byl totiz hribov. Hrobnik byl vtipny :-). Ja jsem vsem radsi rikala, ze jsem vdana (bez deti), indonesani jsou vetsinou muslimove a samotna zena je podezrela a kdyz hrobnik slysel, ze nemam deti, tak se hned nabidl, ze pry jich ma 6 a ze umi delat deti, ze mi s tim pomuze :-). Musim rict, ze tam bylo veselo, lidi byli mili a deti dovadely, zrovna se tam v sousedstvi taky konala oslava obrizky maleho chlapce, ale chudoba teda silena!!!

 Chudinska ctvrt v Jakarte ...

Uf, ale to byl teprve zacatek adrenalinovych zazitku. Jeli jsme pak na ten autobusak a ja jsem si naivne predstavovala nejakou budovu nebo halu neco jako Florenc, omyl, byla to obrovska plocha, ktera zacinala trzistem, sem tam chaoticky staly autobusy a bylo tam dost lidi. Byla tam nizka podlouhla budova a tam neco jako prepazky, sli jsme k jedne a tam jsem si koupila listek. Pak jsme se vraceli a Herman nejak znervoznel a skoro me dostrkal do blizkeho obchodu, byla tma a kolem nas se zacali shlukovat podivni chlapi. Herman mi vysvetlil ze to jsou zlodeji a musime rychle pryc pouzivaji noze, tak jsme bezeli podel silnice a nastesti jsme hned chytli taxika. Hermana jsem nezabila ani nezbila, ze me tam zatah, zachranila ho vymluva, ze netusil ze to tam bude nebezpecny. Nejak jsem mu to verila, vypadal vydeseneji nez ja.

 Herman a jeho matka a tech par metru za nimi je cely jejich pribytek
Yogyakarta

Neokradli me, listek jsem mela a tak jsem nocnim autobusem prejela do Yogyakarty, kde ted bydlim. Cesta byla uzasna, mohla jsem si dostatecne pokecat :-). Sedela jsem vedle muslimky Trish, pracuje jako statni zamestnankyne v doprave, mela procestovanou evropu i ameriku a skvele se s ni povidalo - probraly jsme koran, menovou politiku evropy, americke jidlo a dokonce byla ochotna se mnou probrat i posledni dobou moje oblibene tema Severni koreu :-). Cestovala jsem mistnim busem s mistimi obyvateli a bylo to tedy dobrodruzstvi, v autobuse byl indicky zachod, neco podobneho jsem nikdy nevidela. Budka s dirou v zemi s hromadou plastovych lahvi s vodou na splachnuti :-), pouziti vyzadovalo odvahu a stabilitu :-).

Yakarta je pry po Bali nejkrasnejsi misto pro turisty v Indonesii, je to kultuqni centrum Javy, jsou tu university, vystavy a skoly batiky a rezbarstvi. Bydlim tu v pravem tropickem hotylku jmenem Bladok s bazenem obklopenym dzungli v pokoji s proutenou strechou a indickou koupelnou. Nadhera! A to jen za 250 ,-/pokoj pro 2. Je tu kousek trziste, raj pro vas damy brisni tanecnice a fanynky batiky, genialni orientalni barvy a vzory, cely vecer jsem na vas myslela. Skoda, ze toho nemuzu nakoupit nakladak a dovezt vam to.


 
 Hotel Bladok - hotelovy bazen
Jaci jsou indonesane ...
Domorodci jsou malinci, stihli a snedi s cernymi rovnymi vlasy. Jsou desne mili a hodni, vetsinou plasi az na ty v turistickych castech. Porad nahani turisty a snazi se jim prodat vylet, odvoz, zbozi... Dnes me jeden ukecal na stredu na vylet na motorce za 300 ,- k horkym pramenum a nedalekemu chramu Borobudur. Chtela jsem tam puvodne jet s dalsimi turisty s pruvodcem a busem, ale na motorce to bude vetsi svoboda. Ten mistni chlapek - Yan se zda rozumnejsi a odpovednejsi nez Herman. Potkala jsem ho na trzisti a zasli jsme na kureci polevku a tak jsem ho ohledne vyletu poradne vyzpovidala - kam presne pojedeme , abych se zase nedostala do nejakych trablu :-). Mozna vam to prijde vsechno riskantni, ale ten incident v Jakarte je vyjimka. Java je ve skutecnosti bezpecnejsi nez cechy, v cechach bych s nikym cizim nikam sama nesla. Taky je tu strasne snadne se seznamit, jak s mistnimi, tak s ostatnimi turisty.

FAKTA:
  • Vetsina indonesanu je extremne chudych, ale je tu i jakasi stredni vrstva a vrstva velice bohatych
  • Nejvice je tu muslimu, ale najdete tu i krestany a budhisty
  • Muslimove jsou tu mene ortodoxni nez v arabskych zemich, koran moc nedodrzuji, jak rikala Trish - jsou to liberalni muslimove :-)
  • Vice o Indonesii a jejich obyvatelich si muzete precist na wiki http://cs.wikipedia.org/wiki/Indonesie

Takze to jsou moje prvni dojmy a zazitky, priste napisu , jak dopadl vylet :-). Napiste pokud by vas o Jave neco zajimalo, nebo mate poznamky k memu vypraveni, mozna bych priste mohla byt strucnejsi :-).
A kdybyste sem chteli za mnou priletet na dovcu, budu moc rada, potrebujete jen letenku do Jakarty nebo na Bali a ockovani proti zloutence A/B.

8 komentářů:

  1. Čau Fláfo,
    to mě mohlo napadnout, že budeš mít takové neuvěřitelné historky od samého začátku :-)
    Držím palec, ať jsou všechny úsměvné i pro tebe
    !!!!!
    A určitě průběžně piš, kam ses přesunula a co jsi zažila. Stručnější rozhodně nebuď.
    Zlom vaz
    Ajwa

    OdpovědětVymazat
  2. Ne ne ne ne ne :) Zadne strucne komentare, tohle je presne to, na co sem se tesila :o) Takhle mam aspon trosku pocit, ze sem tam s tebou :o) Fotky jsou uzasne, doufam ze jich mas vic nez jen to co je tady. Davej na sebe pozor a hodne pis!

    OdpovědětVymazat
  3. No, abych se přiznal, tak jsi mě příjemně překvapila :-D ... nečekal jsem, že jsi až takovej odvaz a pokud bych v budoucnu planoval dovolenou bez rodinky (coz ale nebude tak zhavy) ... tak se mnou muzes pocitat ;-) ... ve vzpominkach jsi me vratila do cest po Mexiku.

    OdpovědětVymazat
  4. Diiiiky :-) moc za vzkazy i za mailiky!!!!!! To jsem rada, ze se vam vypraveni libi. To jste me moooc potesili! Co nejdriv zasednu a doplnim dalsi fotky a prihody z vcerejsiho vyletu po okoli Yogyakarty.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahojky, konecne jsem se dostal k tomu, abych si precetl tvoje zpravy (nebyl jsem na netu). Jsem rad, ze mas takove zazitky, nektere "ostre", ale vetsinu asi fajn. A nic jsi nenapsala o teplu, asi si uzivas :-). Ted uz budu na netu pravidelne, takze se tesim na tve dalsi zpravy. Takze si uzivej, jak to jen jde.

    OdpovědětVymazat
  6. Čau Lído, určitě nebuď stručná, pořádně popisuj a foť, když vidím ten bazén, hned bych tam hupsnul taky, musí to být super. Dávej na sebe pozor, už se těším na BBQ s vykládáním nad fotkama. Enjoy.

    OdpovědětVymazat
  7. @Martine teplo tu je dokonale, porad kolem 30 i v noci. Davam si k tomu jeste horky zazvorak :-).
    @Ivane, diky! Neboj o Indonesii az se vratim budu vypravet jeste dlouuuuho :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahojky Lído čtu tvoje zážitky a těším se vždy na další.Hezky si to užívej a buď opatrná.Zatím ahoj Lůca

    OdpovědětVymazat