neděle 8. srpna 2010

Draci na ostrove Komodo

Zdravim vas pratele tentokrat z exotickeho ostrova Flores. Mam pro vas jeste pestrejsi zasobu zazitku a setkani s domorodci, protoze jsem se vydala mimo turisticke oblasti. Tak doufam, ze se mi podari vam predat co nejvic ze zdejsi tropicko exoticke 'atmosfery'.
Naposledy jsem vam psala z ostrova Lombok. Na Lomboku jsem si dala jeden oddychovy den na mistni plazi. Protoze byla nedele, sjely se na plazi mistni rodinky z ruznych casti Lomboku a taky zaci a studenti s uciteli na studijni pobyty. Mistni (ti co si to mohou dovolit) radi travi volne dny na plazi, neopaluji se a nekoupou jako my, ale delaji si pikniky ve stinu palem. Jedine, kdo jsme lezely na slunicku a koupaly se, jsem byla ja a britka Phipi, ktera si prijela na Lombok odpocinout po ceste po vychodni Asii. S Phipi nas porad obklopovali mistni zaci, pro ktere je setkani s turistou svatek, byli zvedavi a chteli procvicovat anglictinu. Meli sebou volejbalovy mic, tak jsem to vyuzila a zahrala si s nimi volejbal. Oni byli nadseni, ze s nimi jdu hrat. Vubec cim vic pokracuji na vychod Indonesie, tim mene turistu sem jezdi a pro mistni je nezvykle videt nekoho s bilou kuzi a zrz vlasy. Rikala jsem si, ze takhle se asi nejak citi celebrity, kam prijdu, tam budim pozornost, vsichni se zastavi a ziraji a tech par, co se nestydi, se odvazi na me promluvit a kdyz potrebuji informace nebo cokoliv, tak jsou stastni, ze mi muzou pomoct anebo se se mnou chteji fotit :-). Uf, doufam, ze mi moje ego nepreroste pres hlavu :-).


Lombok: zapad slunce na plazi

Z Lomboku jsem pak dalsi den pokracovala mistni dopravou - autobusy a trajekty dale na vychod na nadherny ostrov Flores. Cesta trvala 2 dny a jela jsem asi jako jedina zahranicni turistka mistni dopravou, ostatni vetsinou leti nebo jedou hromadne lodi pro turisty, takze cesta byla celkem adrenalinova. Domorodci mimo turisticke oblasti totiz nemluvili anglicky, domlouvala jsem se rukama, nohama, kdy, kde prestoupit z autobusu na trajekty apod. Ale zazitky mi bohate vynahradili vsechno nepohodli. Mela jsem stesti a na jednom z trajektu jsem se seznamila s mistnim (z ostrova Sumbawa, cestou na Flores se pres nej prejizdi) ucitelem anglictiny, vypravel mi o systemu mistnich vladnich a soukromych skol, o zivote ucitelu a o mistni kulture apod. Je to strasne zajimave, az se vratim, tak povypravim. Pozval me, at prijdu do jeho hodiny popovidat si s zaky, tady se s cizinci moc nesetkavaji a bude to pro ne zazitek, no pro me jeste vetsi :-). Dal mi adresu a kontakty a chystam se tam zajet pri ceste z Flores zpet na zapad. Bude narocne se tam dostat, protoze opet tam turiste nejezdi ale zkusim to. Napisu pak, jestli se podarilo a zkusim i neco nafotit.

Tony - MUJ SPOLUCESTUJICI

Zajimavym setkanim ale nebyl zdaleka konec. Na dalsim trajektu jsem potkala Tonyho, pohodoveho indoneskeho kluka z Jakarty, ktery jel stejne jako ja procestovat ostrov Flores. Tony pracuje pro mistra financi v Jakarte a patri k bohatsi vrstve indonesanu, patri mezi rekla bych elitni mladez a jeho zivotni styl je hodne podobny evropske nebo americke mladezi ve velkomestech. Tony mel tydenni dovolenou, a tak jsme ten tyden jezdili spolu. Na rozdil ode me, mel cestu velice dobre predem naplanovanou a znal nejhezci mista Flores. Planoval svou tydenni cestu 6 mesicu predem, zatimco ja sve 2 mesice zhruba tyden :-).
Mela jsem fakt stesti, ze jsem ho potkala, protoze umel indonesky a vsechno domluvil, dostavali jsme vsude lepsi ceny a cestovali jsme rychleji a temer bez potizi, protoze on mel kontakty na mistni dopravni spolecnosti. Navstivili jsme tradicni horske vesnice s ryzovymi policky, sopecna jezera, horke prameny, trziste a dokonce archeologicke naleziste - jeskyne, kde archeologove v roce 2003 nalezli tzv. floreskeho hobita - cloveka, ktery zil pred 12tis lety, meril pouhy 1m a byl vyhuben vybuchem sopky. Jezdili jsme na motorkach s ridici nebo autobusem. Tady je par obrazku z nasi cesty:





Flores: mestecko Ruteng a okoli / uprostred Tony a nasi 2 ridici


Flores: skolacky v mestecku Moni




Flores: sopecna jezera Kelimutu a nebojacny opicak :-)

Cesty k sopce a sopecnym jezerum Kelimutu a tradicnim vesnicim byly pro me pomerne vrazedne, protoze Tony mel jen tyden, takze jsme vstavali kazdy den mezi 4-5h rano a spali jsme az na vyjimky max 3-4h, nevim jestli mi to, kdo me znate, budete vubec verit :-), ze ja medved jsem byla schopna vstat, ale je to tak. Ale ta nadhera a zazitky staly za to, treba ta sopecna jezera - jsou soucasti stale aktivni sopky Kelimutu a kazde z nich ma jinou vyraznou barvu, navic ty barvy se neustale meni od zlute, cervene, tyrkysove .. az po cernou.

KRVELACNI DRACI NA OSTROVECH KOMODO A RINCA

S Tonym jsme podnikli take 2 denni cestu lodi z Flores na ostrovy Komodo and Rinca. Pronajali jsme si mensi lod jeste se dvema americany Leou a Aronem, posadku tvorili 2 indonesti 'namornici'. Na lodi jsme jedli i spali - na palube na matracich, obcas jsme zastavili na snorchlovani a jednou ze zastavek byla take 'cervena plaz', coz je ostruvek s plazi s opravdu cervenym piskem. Pluli jsme take kolem ostrova, kde ziji tzv. letajici lisky. Jsou to vlastne obri netopiri, meli rozpeti tak pul metru. Ale hlavni cil nasi cesty byli draci, resp. nejvetsi jesteri na svete komodsti varani. Musim rict, ze ostrovy Komodo a Rinca, kde jsme prochazeli savanou a sledovali nejen draky, ale i barevne ptaky, orchideje a bizony jsou jedna dechberouci nadhera. Zaroven nebezpecna nadhera, protoze varani i hadi, kteri tam ziji jsou zivotu nebezpecni. Dostali jsme pokyny, ze vstup je na vlastni riziko a nesmime se v zadnem pripade vzdalit od pruvodce a skupiny a take co delat v pripade utoku draka. Varani jsou nepredvidatelni, mohou zautocit kdykoliv a v minulosti uz zranili pruvodce i turisty. Byl to mrazivy zazitek, kdyz jsme mijeli kostry zvirat anebo stali jen par metru od nektereho z varanu.

Flores: pobrezi


Rinca: a tady je jeden z krasavcu - komodsky drak


Rinca: takhle vypada bizon po snidani draka - drak schroupe i kosti


Komodo: trek savanou - Tony, Lida

A tady jsem nasla pekny clanech o dracich :-), kdybyste o nich chteli vedet vic
http://www.stoplus.cz/archiv/varani.php

A CO DAL
Cestu s Tonym jsme zakoncili tady odkud vam pisu - muslimskem pristavnim mestecku Ende na vychode Flores (nedele 8.8.2010). Rano jsem Tonyho vyprovodila na mistni letiste, vraci se do Jakarty a zitra jde do prace.
A ja se tady v male ubytovne chystam 2 dny spat :-). A pak uvidim, Flores je nadherny ostrov, tak jeste prozkoumam jedno mestecko vyhlasene svymi horkymi prameny a pak vyrazim na Sumbawu do mistni skoly poskytnout interwiew a bude ze me na chvili celebrita :-), asi se na to ucesu a vezmu si cerne bryle :-).

2 komentáře:

  1. Ahoj Lído,pořád sleduji tvou úžasnou cestu Indonésii.Ajsem stále víc a víc nadšená.Komodský draky by ti záviděla moje malá Markétka,chodíme se na ně dívat do Zoo.A ty to máš v přírodě.je to prostě nádhera.Moc se těším,až to budeš vše povídat u šálku čaje.Tak zatím šťastnou další cestu,a další dobrodružství.Lůca

    OdpovědětVymazat
  2. Halo Lido,
    cteme doma tvoje zazitky z cest a chytame se za hlavu, co se ti prihodi priste. Plavani se zraloky? Navsteva u lidozroutu? Drz se a vrat se cela.
    Marek

    OdpovědětVymazat