sobota 21. srpna 2010

Sumbawa - zlata horecka a zlatokopove

Mili pratele, zdravim vas tentokrat z turisty opomijeneho ostrova Sumbawa. Naposledy jsem vam psala z mestecka Ende (zapadni Flores), odtud jsem prejela do Bajawy(stredni Flores), kde vyveraji vyhlasene horke prameny. V Bajawe jsem pobavila mistni tim, ze jsem v horkych pramenech stravila cely den :-), turiste tam obvykle prijedou, vyfoti se, vykoupou a jedou do nedaleke tradicni vesnice a na dalsi pamatky. Ja jsem se vykaslala na tradicni vesnice a cely den jsem se rachala v horke rece a jezircich :-). Dalsi den jsem pak vyrazila na ostrov Sumbawa, ktery lezi mezi Flores a Lombokem.





Flores/Bajawa: horke prameny, horka reka a okoli

SUMBAWA - CHCETE OSTROV PRO SEBE?

Takze ted jsem tady na ostrove Sumbawa, puvodne jsem se tu chtela zastavit jen na jeden den a navstivit mistni skolu, ale nakonec jsem zustala tyden. Lonely Planet o Sumbawe pise, ze neni moc zajimava, ale to vubec neni pravda, jsou tu tradicni vesnicky, vodopady, vyjmecna fauna - jesteri, bizoni, zelvy, obrovsti hadi, a taky jsou tu nadherne opustene ostruvky s bilymi plazemi a koraly. Temer tu nenarazite na turisty, ti se tlaci na plazich Bali :-). Na ostruvky vas zavezou mistni rybari, kdyz je pozadate. Bohuzel musite umet indonesky nebo si najmout pruvodce. Zkuseny pruvodce je potreba kvuli jazyku i kvuli zveri, na ostruvku vas muze prekvapit divoka zver, hadi a nebo se stava, ze si v poklidu snorchlujete a opice vam mezitim odnesou veci a batohy do korun stromu :-). Sumbawa je takovy utajeny dobrodruzny raj. Takze kdyz nekdy vyrazite do Indonesie, zapomente na Bali a vyberte si nejaky ostruvek v okoli Sumbawy, budete ho mit jenom pro sebe, muzete tam prespat na plazi ve stanu nebo primo pod hvezdami, odpoledne a vecer vam mistni rybari pripluji uvarit na ohni jidlo. Proste pohadka, jen ji objevit.



Sumbawa - ostrov Moyo

MISTNI SKOLA

Ale hlavni duvod, proc jsem jela na Sumbawu, byla navsteva mistni statni skoly. Uz jsem psala minule, ze jsem se na trajektu seznamila s mistnim ucitelem anglictiny, ktery me pozval do sve hodiny, nakonec z jedne hodiny byly 2 puldny. Navstivila jsem nekolik trid a zaci byli zvedavi, jaci jsou teenageri v Evrope, jak chutna ceske jidlo, jaka je ceska kultura, hudba, tradice, vetsina z nich znala Pavla Nedveda :-). Ja jsem se jich taky vyptala na jejich zajmy, skolu..a od ceskych teenageru se temer nelisi, az na nabozenstvi. Sumbawane vcetne deti jsou striktni muslimove. Prave vsichni drzi Ramadan a cely mesic v prubehu dne nejedi ani nepiji. Ve skole maji vyuku nabozenstvi a na zacatku a na konci kazde hodiny se modli. Ucitel i zaci byli moc mili. Prinesli mi na rozloucenou plnou tasku mistnich tradicnich jidel, tak mam na cestu, vyrazim na temer 30hodinovou cestu (autobusy, lode) zpet na Javu, kde mam v planu prespat na jednom z prilehlych ostrovu - Karimunjawa a pak dojet do Jakarty, navstivit znameho(Marca Proulxe, ktery tam, jak jsem zjistila, uz rok bydli) a pak uz mi to bohuzel leti domu.




Sumbawa - stredni skola Sumbawa Besar SMA Negeri 1

ZLATOKOPOVE A SMRTONOSNA ZLATA HORECKA

Takze toto je muj posledni prispevek z Indonesie, mozna ,kdyz cas dovoli, tak jeste napisu jeden po priletu. A na zaver se s vami podelim o jeden aktualni fenomen na Sumbave. Na vlastni oci jsem se tu setkala s necim , co jsem myslela, ze existuje uz jen v dobrodruznych filmech. Nedavno zde vypukla prava zlata horecka. To znamema, ze domorodci z cele Indonesie miri do hor a skal Sumbawy hledat zlato. Jedou obvykle jen tak nadivoko s pytlem, majzlikem a dekou na spani. Hluboke diry, ktere hloubi jsou znacne nebezpecne. Neoficialni odhady tvrdi, ze tam dosud zemrelo az 300 lidi. Hodne jich ale take zbohatlo. Cela akce je ilegalni, neni podporovana vladou a kdyz se tam komukoliv cokoliv stane, tak to nikdo nehlasi. Jak z pisnicky Severni vitr :-).

NA ZAVER ...

Doufam, ze vas i tento posledni nebo predposledni prispevek pobavil a tropickou exotickou Indonesii vam zase o kousek priblizil.
Dekuji za vsechny komentare, mailiky a komplimenty. I kdyz jsem na vsechny nestihala odpovidat, hlavne na Facebooku, vzdycky me moc potesily. Indonesie je obrovska a nadherna zeme, mam tady po 2mesicnim pobytu spoustu pratel, doufam, ze budu mit v budoucnu jeste prilezitost se sem vratit a pokud mozno na delsi dobu :-).

4 komentáře:

  1. Konecne si nasla svuj horky raj :o)) A ta skola byla asi uzasny zazitek :) Jen by me zajimalo co tam vsecky ty rodiny na ostrove delaji, kdyz pises ze tam nic neni a jezdi tam jen rybari na lov. To postavili rovnou skolu uprostred ostrova ? :o) A jak si proboha prisla na to kde bydli Marc Proulx ? :o)))

    OdpovědětVymazat
  2. Ahojky škola musela být fain a je to úžasné jak jsou si mladí lidé i na druhém konci světa podobní.Moc se těším ,až se uvidíme a budeš povídat o zážitcích co jsi prožívala.Tak pa pa a hezky se rozluč s Indonésií.Lůca

    OdpovědětVymazat
  3. Ahojky, máš zase úžasné popisy jako vždycky. :) Měj se pěkně a budeme se těšit na fotky. :) Robert

    OdpovědětVymazat
  4. Dekuji :-).
    @Molik: nene ve skole jsem byla na Sumbawe, coz je sice ostrov, ale obrovsky - jsou na nem vesnice a mesta. A pak tam jsou male ostruvky kolem.
    O Marcovi jsem se dozvedela pres Ivana Volneho, a Ivan rekl Marcovi, ze jsem v Indonesii.

    OdpovědětVymazat